Bij een aantal keyers (KIEL - CWMorse Pro Keyer/ k3ng_cw_keyer) kun je de "dot/dash weighting" aanpassen. Die gewichtingsinstelling bepaalt hoe lang of kort de morsetekens zijn ten opzichte van de standaardtijdseenheid. Dit beinvloed het klankarakter.
De standaard (ITU) morseverhouding is:
• 1 eenheid voor een punt
• 3 eenheden voor een streep
• 1 eenheid voor de pauze tussen elementen binnen een teken
• 3 eenheden tussen letters
• 7 eenheden tussen woorden
Door weighting toe te passen, wordt ook het klankarakter aanders.
Weight | Puntduur (in tijdseenheden) |
Streeptijd (normaal 3x punt) |
Tussen-element pauze |
Resultaat Klankarakter |
40% | 0.8 | 2.4 | 1.2 | Kort, staccato, “gesneden” sein |
50% | 1.0 | 3.0 | 1.0 | Neutraal – standaard timing(ITU) |
55% | 1.1 | 3.3 | 0.9 | Iets voller – vloeiender morse |
60% | 1.2 | 3.6 | 0.8 | Langere tekens – klinkt "vetter" |
70% | 1.4 | 4.2 | 0.6 | Zeer zwaar – strepen klinken lang, korte tussenpauzes |
De meeste operators kiezen een weighting tussen 50% en 60%, afhankelijk van persoonlijke voorkeur, seinsnelheid en type ontvanger.
Dit maakt dots/dashes zwaarder of lichter, maar laat de pauze na elk element op 1T.
Basis (ITU): T = 1 eenheid (dit-lengte).
Formules
• dit_mark = T * (W / 50)
• dah_mark = 3T * (W / 50)
• element_gap = T ← (steeds 1T, onveranderd)
Waarbij W=50 = standaard, W > 50 = zwaarder, W < 50 = lichter.
Let op: de totale tekentijd verandert hiermee (karakters worden langer bij zware weighting).
Hier maak je de mark langer/korter, maar compenseer je in de volgende pauze, zodat de som (mark + element_gap) gelijk blijft aan de standaard. Zo blijft de karaktersnelheid netjes constant.
Definieer een gewichtsafwijking a rond nul:
• kies bijvoorbeeld a = (W - 50) / 50 (dus W=50 → a=0, W=60 → a=+0,2, W=40 → a=-0,2)
Formules
• dit_mark = T * (1 + a)
• dit_gap = T * (1 - a)
• dah_mark = 3T * (1 + a)
• dah_gap = T * (1 - a)
De woordspatie blijft ongemoeid in weighting.
Simpele weighting:hoorbaar “voller/lichter” sein, maar karakters duren langer/korter → kan ritme beïnvloeden.
Gebalanceerd:klank verandert, snelheid/ritme blijven identiek → meestal prettiger voor nauwkeurige timing.